Tel: 06 - 151 548 27 info@pedio.nl

Tegenwoordig heeft bijna iedere organisatie wel een website, maar een optimale website is een ander verhaal. Hoe is dat bij jullie? De ontwikkelingen op het internet gaan snel. Er is technisch meer mogelijk, er zijn meer middelen en de concurrentie neemt toe. En dus wordt er meer verwacht door internetgebruikers en zoekmachines. Daarom is een simpele en standaard website niet meer genoeg. Dit hoeft zeker geen probleem te zijn. Sterker nog: het is een hele mooie kans!

De zoektocht van mensen begint namelijk online. En tegenwoordig eindigen ze daar vaak ook. Dit zijn heel veel potentiële klanten. Het zou natuurlijk mooi zijn als deze potentiële klanten op jouw website terechtkomen. En ze vervolgens doen wat jij graag wilt. Als je een optimale website ontwikkeld, wordt dit je beste werknemer. En hij laat andere werknemers ook beter functioneren. Hoe je dat doet en wat dit oplevert leg ik hieronder uit.

Zeven voordelen van een optimale website

Een optimale website is meetbaar en helemaal afgestemd op (potentiële) klanten en zoekmachines. Je creëert de best mogelijke situatie om je doelen te behalen. Of dit nou informatie overbrengen, inspireren of verkopen is. Door doorlopend gebruik te maken van data, optimaliseer je dit continu. Zo laat je je website voor jou werken.

Door gebruik te maken van diepgaande doelgroep- en organisatie-informatie krijg je betere resultaten en geen verspillingen in je werkzaamheden. Als we dit verdelen in concrete voordelen krijgen we deze zeven:

  1. Meer omzet
  2. Meer (en betere) bezoekers
  3. Beter vindbaar voor klanten
  4. Efficiënte werkzaamheden
  5. Effectieve marketingmiddelen
  6. Diepgaande doelgroepkennis
  7. Strategie op basis van klantgedrag

Meer omzet

Richt je website zo in dat het een verkoopmachine wordt. Een optimale website zorgt ervoor dat websitebezoekers makkelijk door de website heen gaan. Met de juiste pagina’s, knoppen en inhoud op het juiste moment en op de juiste plaats. Waar een logische volgorde in zit. En waar pagina’s aan elkaar gekoppeld zijn. Je maakt het websitebezoekers zo makkelijk mogelijk om iets aan te schaffen of aan te vragen.

Met behulp van data houdt je doorlopend bij hoe dit proces gaat. Welke pagina’s gaan goed? Welke pagina’s minder? Wat kun je doen om dit te verbeteren? Wat leveren diverse tests op? Doe je dit goed dan levert dit veel omzet op!

Meer (en betere) bezoekers

Als je je website ingericht hebt als een verkoopmachine, is het wel zo fijn als je bezoekers krijgt. Een optimale website zorgt hiervoor. Je ontwikkelt content die aansluit op de bezoeker. Welke vragen en problemen hebben ze? En in welk opzicht is jouw product of dienst het antwoord hierop? Met behulp van je eigen data en de data van andere bedrijven kun je deze vragen en problemen heel mooi inzichtelijk maken. En omzetten in een effectieve contentstrategie.

Met content die is afgestemd op deze data, zorg je ervoor dat je de juiste bezoekers naar je website trekt. Namelijk bezoekers die op zoek zijn naar jullie product en/of dienst. Je bent veel gerichter bezig en de kans is vele malen groter dat de bezoeker overgaat tot aanschaf of het aanvragen van een (verkoop)gesprek. Hoe dit leidt tot meer bezoekers leg ik hieronder uit.

Beter vindbaar voor bezoekers

Door bovenstaande contentstrategie ook op Google af te stemmen, zorg je ervoor dat je beter vindbaar wordt voor bezoekers. De juiste inhoud plus de juiste techniek plus de juiste bezoekerservaringen leiden tot een hogere positie in Google. Hoe hoger je in Google staat, des te meer bezoekers je naar je website krijgt. Aangezien bijna alle zoektochten op internet bij Google beginnen, is dit heel erg waardevol.

Een goede positie in Google leidt er daarnaast toe dat je ook je kantoor of winkel beter vindbaar is. Zelfs als mensen niet op je website klikken, zien ze de bedrijfsnaam, locatie en contactgegevens. Ook op de navigatiekaarten als Google Maps. Je maakt de kans een stuk groter dat mensen contact opnemen of fysiek langs komen.

 

Optimale website

 

Efficiënte werkzaamheden

Websitebezoekers interacteren met je website. Dit levert vervolgens data op die je kunt omzetten in zeer waardevolle informatie. Welke productvoordelen leveren het meeste op? Waar haken mensen af? Welke titel werkt het beste? Je bent continu bezig om een optimale situatie te creëren. Door dit bij te houden weet je ook of iets werkt of niet. Zelfs als iets niet werkt, levert dit waardevolle informatie op. Je doet nooit iets voor niets of zonder idee. Dit maakt de marketing- en communicatiewerkzaamheden een heel stuk efficiënter.

Deze informatie gebruik je vervolgens weer in je bedrijfskeuzes. Wellicht ontdek je op basis van het zoekgedrag wel een nieuwe klantvraag. Hier speel je dan op in met je product- of dienstenaanbod. Ontdek je dat een bepaalde regio of leeftijdscategorie als een malle koopt? Speel hier dan op in met nieuwe middelen en werkzaamheden. 

Effectieve marketingmiddelen

Bovenstaande gebruik je vervolgens ook als input voor je middelen. Je weet wat wel en wat niet werkt. Maar ook bij wie het werkt en met welk middel. En met dat wat wel werkt ga je vervolgens verder. Weet je welke boodschappen aansluiten op je doelgroep? Verwerkt dit dan in je mailings, social media, advertenties en andere middelen. Ook hier check je wat wel en wat niet werkt. Zo ben je alleen maar bezig met inhoud en middelen die effectief zijn. En dit maakt het geheel van je marketing en communicatie vele malen effectiever.

De informatie die je ophaalt kun je ook voor andere bedrijfswerkzaamheden gebruiken. Je kunt dankzij websitedata bijvoorbeeld voor het hele jaar contentideeën onder elkaar zetten. Niet meer ter plekke bedenken waar nu weer over te schrijven. Maar schrijven over waar je doelgroep behoefte aan heeft. Goed op elkaar afgestemd. Dit maakt de middelen een heel stuk effectiever en ook nog efficiënter.

Diepgaande doelgroepkennis

In de vorige voordelen heb ik aangegeven wat je met de data uit je website kunt doen. Hier belicht ik nog extra hoe waardevol deze data kan zijn. Je krijgt namelijk hele nauwkeurige en uitgebreide inzichten in je doelgroep. Je ontdekt welke vragen ze hebben, welke behoefte en welk gedrag ze online vertonen. En wie van je doelgroep de grootste kans oplevert om klant te worden. Hier kan geen enquête, interview of voorgevoel tegenop.

Stel namelijk dat je website 500 bezoekers per maand heeft. Dan krijg je dus jaarlijks informatie van 6000 interacties met jouw website. In de daadwerkelijke omgeving waarin de informatie het meest waarheidsgetrouw is. Je kunt volop experimenteren. Het is producttesten in het kwadraat.

Strategie op basis van klantgedrag

De interacties op je website leveren betere en betrouwbaardere informatie op dan als je hetzelfde aantal mensen zou vragen naar hun mening en keuzes over je producten. Interactie-informatie is namelijk informatie op basis van het daadwerkelijke gedrag. Geen nagemaakte situaties, maar de realiteit.

Als je 6000 mensen zouden vragen of ze duurzamer vlees zouden kopen, zou de overgrote meerderheid zeggen dat ze dit zouden doen. Maar als puntje bij paaltje komt en ze voor de keuze staan in de supermarkt, zou die groep toch een stuk kleiner zijn. We doen lang niet altijd wat we zeggen. Dit is ook logisch, aangezien rond de 90% van de keuzes die we maken onbewust gebeurt. En die keuzes ook nog van allerlei factoren afhankelijk zijn. Zoals sociale wenselijkheid of groepsdruk.

Je baseert de strategie daarnaast niet op voorgevoel of ervaring. Maar op bewezen effectiviteit. Op resultaten die jij en/of je concurrenten al behaald hebben. Die je blijft meten en die daardoor elke dag weer beter wordt. De strategie die je ontwikkelt met behulp van websitedata, is daarom de best mogelijke.

Overtuigd van de voordelen en wil je effectief aan de slag? Neem dan contact met me op.

Gerelateerde artikelen

Contactgegevens

Hallo, mijn naam is Maikel Velt. Eigenaar van Pedio en specialist in het optimaliseren van websites. Samen met partnerspecialisten zorg ik voor een optimaal advies en/of uitvoering. Alles om te gaan winnen met je website. Hulp nodig? Neem dan contact met me op via onderstaande gegevens.

Wil je meer weten over mij en mijn ervaring kijk dan op mijn LinkedIN-pagina. Let’s connect!