Tel: 06 - 151 548 27 info@pedio.nl
Select Page

Wat is het verschil tussen SEO en SEA? – Hoger scoren in Google zorgt voor meer websitebezoeken, meer bekendheid en meer omzet. Je kunt betaald (SEA) en onbetaald (SEO) consumenten naar je website halen. Zowel SEO, als SEA heeft zijn voordelen. In dit artikel ga ik je uitleggen wat de verschillen zijn tussen beide strategieën en wanneer je welk instrument het beste kunt inzetten.

Verschil tussen SEO en SEA

In mijn andere artikel heb ik uitgebreid uitgelegd wat de voordelen van SEO en content zijn. Het zorgt onder andere tot meer en relevantere websitebezoekers ten opzichte van andere marketinginstrumenten. Hierover kun je meer lezen in mijn artikel over de toegevoegde waarde van content en SEO. In dit artikel ga ik het hebben over de twee manieren om meer en waardevollere bezoekers naar je website te halen: betaald (SEA) en onbetaald (SEO).

SEA staat voor search engine advertising. Dit houdt in dat je betaald voor het adverteren van je website op zoekmachines. SEA zorgt ervoor dat je betaald voor de bezoekers die naar je website klikken. Hier zijn verschillende manieren voor, maar het de meest gebruikte biedstrategie is de CPC (Cost Per Click). Hiermee betaal je voor elke klik op je advertentie. Die klik leidt naar je website. Dus je betaald voor elke bezoeker die via de advertentie op je website komt.

Bij SEO zorg je ervoor dat je website op een natuurlijke wijze bovenaan de zoekresultaten komt en dat bezoekers uit zichzelf naar de website doorklikken (organische bezoekers). Bij SEO betaal je niet voor de klikken die naar je website leiden.

Verschil in strategie tussen SEO en SEA

Het belangrijkste verschil is de strategie. Bij SEO/content maak je gebruik van een pull-strategie en bij SEA een push-strategie. Dat wil zeggen dat je met SEO en content ervoor zorgt dat de mensen bij jouw website komen. Met SEA zorg je dat je website bij de mensen komt. SEA wordt vaak door bedrijven gebruikt omdat het op korte termijn bezoekers oplevert. En veel bestuurders gaan voor de korte klap. SEO/content is een lange-termijnplan. Toch leveren SEO en content op termijn veel meer omzet op. Kijk maar naar onderstaande grafiek.

SEA is relatief snel in te stellen en zal snel tot enige resultaat leiden. SEO en contentmarketing vergt een investering op de lange termijn. Het vergt meer tijd en energie om alles in te richten en consequent uit te voeren. Het resultaat mag er dan echter wel zijn, er zullen weinig organisaties zijn die spijt hebben van een investering in SEO en content.

Verschil positie zoekresultaten SEO en SEA

De resultaten uit SEA worden bovenaan de pagina geplaatst. Daarna komen de organische resultaten. Zie de afbeelding hieronder. De twee bovenste resultaten op de zoekopdracht ‘schoenen kopen’ zijn advertenties. De twee resultaten daarna zijn organisch.

De meeste mensen weten dat de eerste resultaten bestaan uit advertenties en kiezen er bewust voor om deze te negeren. We hebben toch een negatieve kijk op advertenties en kiezen liever voor de onbetaalde resultaten. Ook omdat deze websites vaker naar betere websites leiden. Bij advertenties staat diegene die het meeste betaald bovenaan, bij de organische resultaten staat de beste website bovenaan. Dit zie je terug in het aantal kliks op de zoekresultaten.

Uit onderzoek blijkt dat van elke 100 uitgevoerde zoekopdrachten:

  • 66,5 kliks gaan naar organische zoekresultaten;

  • 3,9 kliks gaan naar betaalde advertenties;

  • 33,6 opdrachten resulteren in geen klik.

Je hebt dus 17 keer meer kans op een klik met organische zoekresultaten, dan met betaalde zoekresultaten.

Verschil in conversie tussen SEO en SEA

Conversies zijn bepaalde acties die je bezoekers wilt laten uitvoeren. Dit kan een aanvraag van een kennismakingsgesprek zijn, het inschrijven voor een nieuwsbrief of de aankoop van een product. Het gemiddelde conversiepercentage van websites is 2%. Dat wil zeggen dat 2% van je websitebezoekers het doel uitvoeren dat jij voor ogen hebt. Voor SEA is dit percentage beter: 2,7%. SEA wordt vaak gebruikt om bezoekers over de streep te trekken. Het zijn consumenten die al van plan zijn om iets aan te schaffen. Vandaar dat het percentage hoger is dan bij SEO.

Bij SEO worden er ook bezoekers aangetrokken die meer informatie willen en zich nog aan het oriënteren zijn. Deze bezoekers zullen in eerste instantie nog niet tot aankoop over gaan. Geef je de consument waardevolle informatie, dan is de kans wel groot dat de consument terugkomt om een dienst of product af te nemen. Lees hier meer over in mijn andere artikel over de toegevoegde waarde van SEO en content.

Zonder SEO geen SEA

Het is enorm inefficiënt om te gaan adverteren op Google als je website weinig tot geen content heeft en er geen SEO is toegepast. Bij het adverteren op Google neem je deel aan een soort veiling. Om bovenaan de zoekresultaten te komen wordt je deelname beoordeelt op twee onderdelen: je maximale bod en de kwaliteitsscore van je advertentie en website. Beide onderdelen worden met elkaar vermenigvuldigt tot een positionering: de Ad rank.

De kwaliteitsscore van je website en advertentie is enorm belangrijk bij het bepalen van een winnend bod om bovenaan de zoekresultaten te komen. De kwaliteitsscore wordt door veel factoren bepaald, de belangrijkste zijn: het aantal mensen dat op je advertentie klikt, hoe lang de mensen op je website blijven, hoe relevant je website is ten opzichte van de zoekopdracht waar je op adverteert, wat de laadtijd is van je website en hoeveel informatie er op je website staat. Het merendeel van deze kwaliteitsscore kun je verhogen met SEO en content.

Het opkrikken van je kwaliteitsscore zorgt ervoor dat je veel efficiënter adverteert. Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding. Adverteerder 1 heeft een perfecte kwaliteitsscore. Hierdoor heeft diegene genoeg aan 2 dollar om bovenaan de resultaten te staan. Adverteerder heeft een slechte kwaliteitsscore. Hierdoor is diegene het meeste geld kwijt en staat de advertentie ook nog eens op de meest slechte plek. Wil adverteerder bovenaan komen, dan betaalt diegene 21x zoveel als adverteerder 1. Wil je dus efficiënt adverteren, focus je dan eerst op SEO en een goedgevulde website.

Waarom SEO en SEA elkaar versterken

Hoewel de resultaten op lange termijn voor het voordeel van SEO en content spreken, is SEA zeker geen weggegooid geld. Je dient SEA gewoon slim en strategisch te gebruiken. Bijvoorbeeld bij de introducering van een nieuw product, dienst of organisatie is SEA een uitstekend marketinginstrument. Het bezorgt je in een korte tijd veel bekendheid bij het juiste publiek. En het is perfect meetbaar hoe je campagne het doet. Aan de hand van statistieken kun je je campagne verder perfectioneren en zo efficiënt mogelijk laten draaien. De data is sowieso waarom online adverteren mijn grote voorkeur heeft. De statistieken geven je erg veel inzicht en helpen je perfect bij het effectief en efficiënt inrichten van je marketingactiviteiten, -instrumenten en je website.

Verder liet ik hierboven al zien dat een goed gevulde website met de juiste SEO zorgen voor lagere advertentiekosten. Andersom kan SEA je helpen om meer uit je SEO-activiteiten te halen. Zorg er eerst voor dat je basis goed staat. Dus dat je website een aantal contentstukken heeft, de techniek op orde is en de pagina’s gestructureerd zijn en duidelijk. Dus dat je website aansluit op de behoeften van je doelgroep en op die van Google. Vanaf deze basis kun je je website verder uitbouwen. Het duurt echter even voordat alle activiteit opgepikt worden door Google en je doelgroep. Om dit proces te versnellen is SEA een uitstekend instrument.

Dankzij een uitgebreid zoekwoordenonderzoek weet je waar je doelgroep naar zoekt. Deze zoekwoorden laat je terugkomen in je website. Als je dit eenmaal hebt gedaan gebruik je SEA om deze zoekwoorden een boost te geven in de zoekresultaten. Zeker voor wat betreft de bekendheid. Want hoewel de meeste mensen de voorkeur hebben voor organische zoekresultaten (SEO), komen alle mensen toch voorbij je advertentie. En het mooie is, is dat je pas betaald voor een klik. Dus het voorbij scrollen is gratis. Met de kliks uit je advertenties zorg je voor meer websitebezoekers, meer bezoekers leiden tot een betere websitescore (bij een goede website). En een betere website score is weer goed voor een hogere positie in de organische zoekresultaten (SEO).

De statistieken van je website en van je advertentie kun je vervolgens weer gebruiken om je website te verbeteren en om je doelgroep beter te leren kennen. Daarmee blijf je je website waardevoller maken voor zowel je doelgroep als voor Google. Zo creëer je een constante wisselwerking tussen SEO en SEA.

Wil je met je website hoger in Google komen en heb je hierbij hulp nodig? Neem dan contact met me op.

Gerelateerde artikelen