Succes met je website? Voor veel bedrijven is de website een belangrijke verkooptool. Een website is immers de perfecte manier om je organisatie, diensten en/of producten te laten zien aan veel mensen. Maar hoe zorg je ervoor dat de mensen weten dat je bestaat, wat je verkoopt en wat je voor hen kunt betekenen? Hoe krijg je meer websitebezoekers? En hoe leiden deze bezoekers naar meer omzet? Met andere woorden: hoe krijg ik meer omzet dankzij mijn website? En dan zo efficiënt en effectief mogelijk natuurlijk. De beste investering? Contentmarketing en SEO. Hieronder leg ik uit waarom.
Inhoud
Contentmarketing? SEO? Wat is dat?
Content en SEO zorgen voor de meeste websitebezoekers en leads
Content en SEO zorgen voor een hogere positie in Google
Content en SEO zorgen voor een hoge(re) waardering
Overtuigd van de toegevoegde waarde van contentmarketing en SEO?
Contentmarketing? SEO? Wat is dat?
Contentmarketing is het strategisch inspelen op de informatiebehoefte van je doelgroep. SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie en zorgt ervoor dat je je website zo interessant mogelijk maakt voor zoekmachines. Lees in mijn andere artikel een uitgebreide uitleg over SEO en contentmarketing.
Beide marketinginstrumenten zorgen ervoor dat je op een zeer efficiënte en effectieve methode meer bezoekers naar je website haalt en blijft houden. Het is zelfs de beste investering die je kunt doen voor meer bezoekers en websiteleads (en daarmee ook omzet). Contentmarketing en SEO heeft enorm veel voordelen ten opzichte van andere marketinginstrumenten. Dat schrijf en zeg ik niet alleen, ik heb ook de statistieken om dit te onderbouwen.
Content en SEO zorgen voor de meeste websitebezoekers en leads
Contentmarketing en SEO (organische zoekresultaten) zorgen van alle marketinginstrumenten voor de meeste websitebezoekers. De bezoekers die je op je website krijgt, zijn ook nog eens veel meer geïnteresseerd in je producten en/of diensten. Ze bezoeken twee keer zoveel pagina’s (zie afbeelding). Je krijgt dus meer aandacht en hebt meer kans om je als organisatie voor te stellen en uit te leggen wat je toegevoegde waarde is.

En wat nog mooier is: contentmarketing kost 62% minder dan traditionele marketing. In Amerika is berekend dat iedere dollar zorgt voor drie keer zoveel leads als bij traditionele marketing. En die leads leiden ook nog tot meer succes: leads van organische zoekresultaten heeft een slagingspercentage van 14,6%, leads van advertenties en koude acquisitie heeft een slagingspercentage van 1,7%. Waarom? De mensen die een zoekopdracht uitvoeren geven al aan dat ze geïnteresseerd zijn in een product of dienst die jij aanbiedt. Daarmee zijn het zelden tot nooit koude leads. Iemand die zoekt op voetbalschoenen is geïnteresseerd in en op zoek naar dat product. Als kaasboer zul je niet in de zoekresultaten te zien zijn met je website. Prettig voor de consument, maar zeker ook voor jou. Content en SEO zorgen voor waardevolle en relevante bezoekers.
Vergelijk je websites onderling met elkaar, dan is uit onderzoek gebleken dat websites die een actieve website hebben (minimaal 15 artikelen per maand) 5x meer websitebezoekers trekt en 97% meer leads genereert. Ten opzichte van de websites die weinig tot niet actief zijn.
57,4% van de B2B-bedrijven geven aan dat SEO de grootste positieve impact heeft op het gebied van leadgeneratie.
Verder is de kans hoger (131%) dat consumenten een product kopen of dienst afnemen na het lezen van interessant content van die organisatie. Zelfs tot een week na het lezen van de content is de koopkans nog steeds 41% hoger.
Content en SEO zorgen voor een hogere positie in Google
Een hoge positie in Google is tegenwoordig goud waard. Omdat je publiek daar zit en begint. 93% van elk websitebezoek begint namelijk bij een zoekmachine. Google is met ontzettend grote afstand de grootste zoekmachine met een marktaandeel van maar liefst 95% procent. Nummer twee (Bing) volgt op 2%. Elke seconde krijgt Google 63.000 zoekopdrachten. Uit onderzoek blijkt verder dat 81% van de consumenten eerst online research voordat ze een grote aankoop doen. 47% geeft aan dat ze minimaal 3 stukken content lezen voordat ze met een verkoper in gesprek gaan.
Het is dus verstandig om je website zo aantrekkelijk mogelijk te maken en hierdoor hoger in Google te komen. De positie maakt hier zeker uit. Sowieso is het van belang om op de eerste pagina van de zoekopdrachten te komen. 75% van de mensen klikt namelijk niet door naar de tweede pagina. Ook genieten de organische (onbetaalde) zoekresultaten de grote voorkeur. 80% geeft aan dat ze de advertenties (SEA) bewust negeren. Lees meer over (het verschil tussen) SEO en SEA.
Op de eerste pagina van de zoekresultaten maakt de positie ook verschil. Kijk maar eens naar onderstaande grafiek. CTR staat voor Click Trough Rate, dit is het percentage van de zoekopdrachten die leidt naar een klik naar jouw website. Sta je bij een zoekopdracht op plek 1 van de organische zoekresultaten, dan klikt gemiddeld 33,8% door naar jouw website. Dus elke 1000 zoekopdrachten leiden tot gemiddeld 338 websitebezoekers. Plekken 2, 3, 4 en 5 staan gelijk aan respectievelijk 16,9%, 10,2%, 6,8% en 4,8%.

Een belangrijk onderdeel van SEO en content is het zoekwoordenonderzoek. Hierin wordt bepaald welke zoekwoorden interessant zijn om op te scoren. Hoe meer zoekopdrachten per maand, hoe meer concurrentie er is. Meer concurrentie wil zeggen dat het meer moeite en tijd kost om bovenaan te komen. Het is een strategische keuze om voor bepaalde zoekwoorden te gaan. Hier hangen veel factoren aan, enige voorbeelden zijn: hoeveel concurrenten, welke concurrenten, hoe de eigen website scoort, hoeveel zoekopdrachten er zijn en wat de doelgroep graag wil.
Naast het aantal kliks, is er nog een groot voordeel aan het hoog in Google staan: merkbekendheid. Van de 1000 bezoekers klikken gemiddeld 338 mensen door naar je website. Sta je bovenaan, dan zullen bijna al deze 1000 bezoekers je website voorbij zien komen. Bewust en onbewust. Ook al klikken ze niet op je website, zie zien je website toch even voorbij komen. Goed voor de merkbekendheid en het in de hoofde komen en blijven van je doelgroep.
Content en SEO zorgen voor een hoge(re) waardering
Bovenstaande voordelen hebben een direct effect op je verkoop. Maar SEO en contentmarketing hebben ook indirecte voordelen. Zo zorgen beide marketinginstrumenten ervoor dat je een hoge(re) waardering krijgt van je (potentiële) klanten. Uit onderzoek is gebleken dat 90% van de consumenten content erg handig vindt bij het oplossen van een probleem of het benutten van een kans. 78% geeft aan meer geïnteresseerd te zijn in het afnemen van producten en diensten van de organisaties die deze content aanbieden. En 60% geeft aan positiever te zijn over de gehele organisatie, na het lezen van interessante content.
Nog een ander interessant gegeven is dat 70% van de consumenten aangeeft dat ze een kennismaking met een organisatie liever met een artikel doen, dan met een advertentie.
Overtuigd van de toegevoegde waarde van contentmarketing en SEO?
Kort samengevat zorgen contentmarketing en SEO voor meer en waardevolle websitebezoekers door ervoor te zorgen dat je website verschijnt in de zoekresultaten. Meer mensen komen in aanraking met je organisatie, product en/of dienst. Met meer interesse is de kans aanzienlijk groter dat je meer omzet behaalt. Wil je ook geen omzet mislopen en de vruchten plukken van een succesvolle website? Heb je hulp nodig? Neem dan contact met me op, dan bespreken we de mogelijkheden.
Gerelateerde artikelen
De 5 belangrijkste redenen waarom je als contentmaker niet zonder marketingdata wilt
Als contentmaker ben jij voortdurend op zoek naar manieren om je doelgroep en publiek beter te begrijpen. Net als manieren om jouw inspanningen naar een hoger plan te tillen. Goed nieuws! Marketingdata implementeren in je werkzaamheden is deze manier. Marketingdata...
Welke Google Analytics gegevens zijn belangrijk?
Ik kan blijven doorgaan over het belang van datagedreven werken. Het is gewoon een mooi onderwerp! Via onderstaande uitleg ga ik jullie meenemen in wat er gebeurt als je de daad bij het woord voegt. Welke Google Analytics gegevens belangrijk zijn en waar ze voor...
Werkwijze – van analyse naar resultaat
Wil jij als bedrijf inzichtelijk hebben waar de grootste groeikansen en verspillingen liggen? Weten waar je op het gebied van marketing en communicatie moet beginnen? Of waar je juist door kan groeien? En wat het meeste resultaat gaat opleveren. Hoe je je...
Contactgegevens
Hallo, mijn naam is Maikel Velt. Eigenaar van Pedio en specialist in het optimaliseren van websites. Samen met mijn team zorg ik voor een optimaal advies en/of uitvoering op het gebied van (online) marketing, communicatie en vormgeving. Met meetbare en maximale resultaten. Hulp nodig? Neem dan contact met me op via onderstaande gegevens.
Wil je meer weten over mij en mijn ervaring kijk dan op mijn LinkedIN-pagina. Let’s connect!