Als contentmaker ben jij voortdurend op zoek naar manieren om je doelgroep en publiek beter te begrijpen. Net als manieren om jouw inspanningen naar een hoger plan te tillen. Goed nieuws! Marketingdata implementeren in je werkzaamheden is deze manier.
Marketingdata zorgt ervoor dat je je werk als contentmaker effectiever en efficiënter kunt uitvoeren. Met minder tijd en energie behaal je betere resultaten. Data zorgt ervoor dat je weet welke informatiebehoefte er is. Je gaat hierdoor zeer doelgericht te werk en stemt je content perfect af op de doelgroep. Op de juiste plek, met de juiste inhoud.
Hieronder lees je hoe data je leven als contentmaker enorm verrijkt en je werk effectiever en efficiënter maakt:
Inhoud artikel
1 Marketingdata helpt je om beter inzicht te krijgen in je markt, je doelgroep en hun gedrag.
4 Marketingdata helpt je met het ontdekken van knelpunten en verbeteringen.
5 Marketingdata helpt je met het in kaart brengen van je inspanningen en prestaties.
1 Marketingdata helpt je om beter inzicht te krijgen in je markt, je doelgroep en hun gedrag
Marketingdata helpt je als contentmaker om beter inzicht te krijgen in je publiek en haar interesses. Hierdoor maak je betere beslissingen over de soorten content en de inhoud van deze content. Het stelt je verder in staat om objectieve en kwantitatieve informatie te verzamelen over het gedrag en de voorkeuren van je doelgroep ten opzichte van je content. Je weet wat de informatiebehoefte is en hoe deze informatie bekeken wordt.
Door deze informatie te gebruiken, stem je je content af op de behoeften en interesses van je publiek en kun je hen beter betrekken bij je merk. Dit leidt tot een hogere betrokkenheid, een grotere merkbekendheid en uiteindelijk tot hogere conversieratio’s en een betere ROI.
Marketingdata helpt je verder bij het identificeren van de meest populaire en invloedrijke concurrenten/collega’s binnen jouw branche. Je weet wie je in de gaten moet houden en gebruikt hun best scorende content als inspiratie voor je eigen content. Dit leidt tot nieuwe ideeën voor inhoud en misschien zelfs wel samenwerking.
2 Marketingdata helpt je bij het identificeren van de beste vormen, titels, opbouw, teksten en kanalen om content te promoten en te verspreiden.
Daarnaast helpt marketingdata om te ontdekken welke soorten content het beste werken op verschillende kanalen. Door bij jezelf en concurrenten te analyseren welke content het meeste resultaat genereert op verschillende kanalen, trek je hieruit conclusies optimaliseer je jouw content voor deze kanalen.
Het meten van je content is belangrijk om de effectiviteit van je contentmarketinginspanningen te beoordelen en te optimaliseren. Door te meten hoe je content presteert, kun je inzicht krijgen in welke content het meest effectief is voor jouw doelgroep, welke kanalen het beste werken en welke strategieën het meeste resultaat opleveren.
3 Marketingdata helpt je bij het ontdekken van trends en onderwerpen die resultaat opleveren en kansen om te groeien. Het geeft inspiratie en laat zien of je inspanningen de moeite waard gaan zijn.
Door het analyseren van marketingdata ontdek je welke zoekwoorden en onderwerpen populair zijn bij je doelgroep. Ook ontdek je hoe vaak zij bepaalde kanalen gebruiken, wat hun demografische kenmerken zijn en welke content het meest succesvol is in termen van betrokkenheid en conversies.
Door het analyseren van deze data kun je achterhalen welke kanalen het meest effectief zijn voor jouw doelgroep en waar zij het meest actief zijn. Deze input gebruik je vervolgens voor je eigen contentstrategie. De kans op resultaat vergroot je hier aanzienlijk mee.
Bijvoorbeeld, als je betere resultaten haalt met je e-mails dan met social media, dan kies je ervoor om meer (tijd) te investeren in het maken van goede e-mails en zet je social media op de tweede plaats. Op deze manier kun je jouw content beter afstemmen op de voorkeuren en het gedrag van jouw doelgroep, waardoor je de kans vergroot dat jouw content wordt gezien en gedeeld.
Binnen de e-mails ga je bijvoorbeeld verder met experimenteren. Zo verstuur je twee dezelfde mails, maar bij eentje voeg je een afbeelding en bij de andere een video. Aan de hand van de data weet je wat het meeste resultaat oplevert. En neem je dit verder mee in je strategie.
4 Marketingdata helpt je met het ontdekken van knelpunten en verbeteringen.
Marketing date helpt ook om fouten of zwakke punten in je contentstrategie te identificeren. Bijvoorbeeld: als je merkt dat jouw content op je website niet veel betrokkenheid genereert, maar je concurrentie wel goed scoort, kan dit betekenen dat je content niet relevant genoeg is voor je doelgroep.
Door een zoekwoordenonderzoek te (laten) doen maak je gebruik van de data om in kaart te brengen waar de informatiebehoefte ligt. Dit houd je vervolgens naast je eigen content. Deze inzichten gebruik je vervolgens om jouw contentmarketingstrategie aan te passen en te verbeteren voor betere resultaten.
Bovendien helpen metingen om je marketingbudget beter te beheren. Door de prestaties van je content te meten, kun je de resultaten van elke investering beoordelen en beslissingen nemen over hoe je jouw budget het beste kunt benutten.
Contactgegevens
Hallo, mijn naam is Maikel Velt. Eigenaar van Pedio, hier ben ik meewerkend adviseur en analist. Samen met mijn partners zorg ik voor een optimaal advies en/of uitvoering op het gebied van (online) marketing, communicatie en vormgeving. Met meetbare en maximale resultaten. Hulp nodig? Neem dan contact met me op via onderstaande gegevens.
Wil je meer weten over mij en mijn ervaring kijk dan op mijn LinkedIN-pagina. Let's connect!