Wat is SEO (zoekmachineoptimalisatie)
SEO staat voor ‘zoekmachineoptimalisatie’. SEO is het proces van het verbeteren van je site op drie gebieden: inhoud, techniek en autoriteit. De belangrijkste reden hiervoor is om je websitebezoekers een zo goed mogelijke ervaring te geven op je website. Een goede structuur, logische verdeling, snelle pagina’s en de juiste informatie op het juiste moment.
Een tweede focus van SEO is om de zichtbaarheid van je website te vergroten op zoekmachines. Hierbij pas je factoren die zoekmachines belangrijk vinden, toe op jouw website. Altijd met de focus op je websitebezoeker. Hier moet een goede balans in gevonden worden.
Wanneer mensen op Google of Bing zoeken naar producten of services die jij met jouw bedrijf aanbiedt is het goed dat jij als eerste naar boven komt. Hoe beter jouw pagina’s zichtbaar zijn in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat je de aandacht trekt en potentiële en bestaande klanten naar jouw bedrijf trekt.
Hoe werkt SEO?
Zoekmachines zoals Google en Bing gebruiken automatische robots om pagina’s op internet te analyseren en te boordelen (crawlen). Zo gaan ze van site naar site en verzamelen ze informatie over die pagina’s. Al die informatie wordt in een overzicht (index) geplaatst. Zie de index als een gigantische bibliotheek waar een bibliothecaris een boek (of een webpagina) kan ophalen om je te helpen precies te vinden waar jij op dat moment naar zoekt.
Vervolgens analyseren algoritmen pagina’s in de index, rekening houdend met honderden rangschikkingsfactoren of signalen. Om te bepalen in welke volgorde pagina’s in de zoekresultaten voor een bepaalde zoekopdracht moeten verschijnen. In onze bibliotheekanalogie heeft de bibliothecaris elk boek in de bibliotheek gelezen en kan hij jou precies vertellen welk boek de antwoorden op jouw vragen zal hebben.
SEO-succesfactoren kunnen worden beschouwd als aspecten voor een zo goed mogelijke gebruikerservaring. Het is hoe zoekbots precies inschatten hoe goed een website of webpagina de zoeker kan geven waarnaar ze op zoek zijn. Google heeft als doel om antwoord te geven op je zoekopdracht. Dus de websites die dit het beste doen worden bovenaan gezet.
In tegenstelling tot betaalde zoekadvertenties, kun je zoekmachines niet betalen om hogere organische zoekresultaten te krijgen. Dit betekent dat SEO-experts het werk moeten doen. De zoekalgoritmen zijn ontworpen om relevante, gezaghebbende pagina’s weer te geven en gebruikers een efficiënte zoekervaring te bieden. Door jouw site en inhoud te optimaliseren met deze factoren in gedachten, kunnen jouw pagina’s hoger scoren in de zoekresultaten.
Waarom is SEO belangrijk voor marketing?
SEO is een fundamenteel onderdeel van digitale marketing omdat mensen elk jaar biljoenen zoekopdrachten uitvoeren. Vaak met commerciële bedoelingen, om informatie over producten en diensten te vinden. Deze zoektocht begint online, met name in Google. Een grotere zichtbaarheid en een hogere positie in de zoekresultaten dan uw concurrentie heeft een hoge impact op jouw bedrijfsresultaten.
SEO zorgt verder voor websitebezoekers van hoge kwaliteit. Omdat alleen bezoekers die oprecht geïnteresseerd zijn in de producten, informatie of andere bronnen die je op jouw site aanbiedt. Jouw pagina is immers gekoppeld aan de zoekopdracht. Goede SEO speelt in op de zoekintentie van een bezoeker.
Zoekmachinegebruikers klikken veel vaker op zoekresultaten die bovenaan verschijnen. Daarom is het belangrijk om je SEO-strategie te gebruiken om relevante pagina’s zo hoog mogelijk te rangschikken. Hoe meer bezoekers van hoge kwaliteit je naar jouw site trekt, hoe groter de kans dat je een toename van resultaat (aankopen, aanvragen, contactverzoeken) ziet.
SEO is de basis van een holistisch marketingecosysteem. Wanneer je begrijpt wat jouw websitegebruikers willen, welke vragen ze hebben, welke informatie ze nodig hebben, kun je die kennis vervolgens implementeren. In je complete marketing en communicatie: in je campagnes (betaald en organisch), op je website, in je content, op jouw sociale media-kanalen en meer.
Wil jij in je bedrijf aan de slag met SEO en heb je advies en/of advies nodig? Neem dan contact met mij en mijn team op!
Contactgegevens
Hallo, mijn naam is Maikel Velt. Eigenaar van Pedio en online strateeg en analist. Samen met mijn team zorg ik voor een optimaal advies en/of uitvoering op het gebied van (online) marketing, communicatie en vormgeving. Met meetbare en maximale resultaten. Hulp nodig? Neem dan contact met me op via onderstaande gegevens.
Wil je meer weten over mij en mijn ervaring kijk dan op mijn LinkedIN-pagina. Let’s connect!