Wat is Social Media Marketing (SMM)?
Social media marketing (SMM) is het gebruik van sociale media om het merk van een bedrijf op te bouwen, de verkoop te vergroten en websiteverkeer te stimuleren. Social media zijn de platforms waarop gebruikers sociale netwerken bouwen en informatie delen. Het biedt bedrijven een manier om met bestaande klanten in contact te komen en nieuwe klanten te bereiken. En heeft daarnaast speciaal gebouwde data-analyses waarmee je het succes van je inspanningen kunt volgen en nog meer manieren identificeren om betrokken te raken.
Waarom is social media marketing zo krachtig?
De kracht van social media marketing wordt aangedreven door de ongeëvenaarde capaciteit van sociale media op drie belangrijke marketinggebieden: verbinding, interactie en klantgegevens.
Verbinding: sociale media stelt bedrijven in staat contact te leggen met klanten op manieren die voorheen onmogelijk waren. Verder is er een scala aan mogelijkheden om contact te maken met doelgroepen – van inhoudsplatforms (zoals YouTube) en sociale sites (zoals Facebook) tot microblogdiensten (zoals Twitter).
Interactie: de dynamische aard van de interactie op sociale media, stelt bedrijven in staat om gratis advertentiemogelijkheden te benutten (mond-tot-mondreclame tussen bestaande en potentiële klanten). Of het nu directe communicatie of passieve ‘liken’ zijn. Goede SMM heeft een positief besmettingseffect en is een waardevolle aanjager van consumentenbeslissingen. Daarnaast vinden deze interacties plaats op het sociale netwerk, waardoor ze meetbaar zijn.
Klantgegevens: een goed ontworpen social media marketing (SMM)-plan levert nog een onschatbare hulpbron om de marketingresultaten te verbeteren: klantgegevens. In plaats van te worden overweldigd door de big data (volume, variëteit en snelheid), hebben SMM-tools de capaciteit om klantgegevens te exporteren, maar ook om dit goud om te zetten in bruikbare marktanalyses. Om deze gegevens te gebruiken voor nieuwe strategieën.
Hoe social media marketing werkt
Naarmate platforms zoals Facebook, Twitter en Instagram van de grond kwamen, transformeerden sociale media de manier waarop we met elkaar in contact komen. Maar ook de manier waarop bedrijven het consumentengedrag kunnen beïnvloeden. Van het promoten van inhoud die betrokkenheid stimuleert tot het exporteren van geografische, demografische en persoonlijke informatie. Die ervoor zorgt dat berichten optimaal aansluiten op gebruikers.
Een goed SMM-plan
Hoe gerichter je social media marketing (SMM)-strategie is, hoe effectiever deze zal zijn. We adviseren daarom de volgende actiepunten voor een goede SMM-campagne:
- Stem SMM-doelen af op duidelijke bedrijfsdoelen
- Formuleer je doelklant (leeftijd, locatie, inkomen, functie, branche, interesses)
- Voer een concurrentieanalyse uit (succes en mislukkingen)
- Audit uw huidige SMM (succes en mislukkingen)
- Maak een kalender voor het leveren van SMM-inhoud
- Creëer de beste inhoud in zijn klasse
- Houd de prestaties bij en pas de SMM-strategie aan indien nodig
Statistieken bijhouden
De belangrijkste statistieken voor social media marketing:
- betrokkenheid (vind-ik-leuks, opmerkingen, shares, klikken);
- vertoningen (hoe vaak een bericht verschijnt);
- bereik/viraliteit (hoeveel unieke views een SMM-post heeft);
- share of voice (hoe ver reikt een merk in de online sfeer);
- verwijzingen (hoe een gebruiker op een site terechtkomt);
- conversies (wanneer een gebruiker een aankoop doet op een site).
Wanneer een bedrijf probeert te bepalen welke statistieken moeten worden bijgehouden in de zee van gegevens die sociale media genereert, is de regel altijd om elk bedrijfsdoel af te stemmen op een relevante statistiek. Als het je zakelijke doel is om het aantal conversies van een SMM-campagne binnen drie maanden met 15% te laten groeien, gebruik dan een analysetool voor sociale media die de effectiviteit van uw campagne meet ten opzichte van dat specifieke doel. Zelfs in het digitale tijdperk waarderen mensen het menselijke contact, dus vertrouw niet alleen op sociale media om het woord te verspreiden.
Hoe kan je aan de slag gaan met Social Media Marketing?
Om aan de slag te gaan in social media marketing, is het van cruciaal belang om een goed begrip te krijgen van hoe marketingcampagnes werken op platforms zoals Facebook, Twitter en Instagram. Laat daarna je talenten zien door boeiende en effectieve inhoud te maken. Volg influencers en andere social media marketeers om te ontdekken wat ze goed doen en waar ze tekort schieten. Gebruik samen deze stappen om een persoonlijk merk te creëren waarmee je het bedrijf, de mensen en het werk kunt verkopen.
Contactgegevens
Hallo, mijn naam is Maikel Velt. Eigenaar van Pedio en online strateeg en analist. Samen met mijn team zorg ik voor een optimaal advies en/of uitvoering op het gebied van (online) marketing, communicatie en vormgeving. Met meetbare en maximale resultaten. Hulp nodig? Neem dan contact met me op via onderstaande gegevens.
Wil je meer weten over mij en mijn ervaring kijk dan op mijn LinkedIN-pagina. Let’s connect!