Wat is e-mailmarketing?
E-mailmarketing is een vorm van marketing waarbij je via mail communiceert met je doelgroep(en). Wanneer je jouw merk wilt laten groeien of producten wilt verkopen, is e-mailmarketing een van de meest populaire en effectieve tools voor marketingcampagnes. Het kan ook een cruciale rol spelen in je marketingstrategie met het genereren van leads, naamsbekendheid, het opbouwen van relaties of het betrokken houden van klanten tussen aankopen door via verschillende soorten marketing-e-mails.
Voordelen van e-mailmarketing
E-mail is al jaren een populaire marketingtool voor bedrijven, deels omdat het de gebruiker dwingt om een of andere actie te ondernemen. Een e-mail blijft in de inbox totdat deze is gelezen, verwijderd of gearchiveerd. E-mailmarketing kan je helpen een relatie met jouw publiek op te bouwen en tegelijkertijd verkeer naar je blog, sociale media of ergens anders te leiden.
Je kunt je e-mails zelfs segmenteren en gebruikers targeten op demografie, zodat je mensen alleen de berichten stuurt die ze willen zien. Met e-mailmarketing kunt je ook A/B-tests van een onderwerpregel of call-to-action uitvoeren. Om het best presterende bericht te identificeren
Typen en voorbeelden van e-mailmarketing
Er zijn veel verschillende soorten e-mailmarketing. Elk heeft een ander doel en gebruikt een andere manier om met uw publiek in contact te komen. We gaan enkele van de vele verschillende soorten bekijken, zodat u de beste e-mailmarketingcampagne voor uw bedrijf kunt maken.
Lead-mails
Dit type e-mail richt zich via een reeks e-mails op een specifiek publiek in de hoop deze uiteindelijk te converteren. Doorgaans richten lead e-mails zich op een groep die geïnteresseerd is in een specifiek product of diens. En bouwen hun interesse vervolgens op door meer e-mails met aanvullende informatie of relevante promoties te sturen. Het doel is om gebruikers van de overwegingsfase naar de aankoopfase te duwen.
Speciale e-mails
Als u slechts een deel van uw e-maillijst wilt bereiken, wordt dit een speciale e-mail genoemd. De lijst kan gebaseerd zijn op recente aankopen, inactieve klanten, nieuwe leden en andere specifieke soorten criteria.
E-mailuitnodiging
Dit soort e-mails kondigen vaak aankomende evenementen, lanceringen van nieuwe producten en seminars aan. De meeste bedrijven gebruiken dit soort e-mails wanneer er iets speciaals aan de hand is om de aandacht te trekken en het bewustzijn over speciale evenementen te vergroten.
Promotionele e-mails
Dit soort marketing-e-mails zijn heel gebruikelijk en zijn meestal generiek en gaan uit naar een groot publiek. Ze worden meestal gebruikt om het bewustzijn te behouden en kunnen nieuwe producten en diensten plagen.
Andere e-mails
Naast bovenstaande e-mails kun je denken aan:
- Bevestigingsmails
- Enquete mails
- Welkomst-mails
- Nieuwsbrieven
- Seizoensgebonden marketing-e-mails
Tips voor het opbouwen van jouw e-mailmarketinglijst
Maar hoe bouw je in de eerste plaats een publiek van mensen op om e-mail naar te sturen? Er zijn een paar manieren en ze hebben allemaal te maken met het correct behandelen van je klanten.
Koop geen e-maillijsten
Veel e-mailmarketingbedrijven hebben een strikt beleid als het gaat om e-mailadressen. Wat betekent dat het verzenden naar gekochte lijsten verboden is. Concentreer je in plaats daarvan op het aanmoedigen van mensen om berichten van je te ontvangen met behulp van leadmagneten. Je kunt korting geven op de eerste bestellingen van je klanten wanneer ze zich aanmelden voor je e-maillijst via een aangepast aanmeldingsformulier.
Of misschien kun je nieuwe abonnees gratis verzending aanbieden bij hun volgende bestelling. Of ze een kans geven om een prijs te winnen wanneer ze zich bij je lijst voegen. Hier zijn nog enkele tips om je te helpen een e-maillijst op te bouwen.
Gebruik e-mail om met je klanten in gesprek te gaan
E-mail is een geweldige marketingtool, maar het kan je bedrijf ook op andere manieren helpen. Overweeg af en toe een pauze te nemen van je reguliere marketinginhoud om enquêtes te verzenden, je klanten te vertellen hoeveel je hen waardeert nadat ze bij je hebben gekocht, een follow-up na een verlaten winkelwagentje, of gewoon hallo te zeggen. Het geeft uw publiek niet alleen de kans om je waardevolle feedback te geven, maar het stelt hen ook in staat om meer inzicht te krijgen in de persoon achter het bedrijf.
Stuur alleen wanneer het echt nodig is
Als iemand je eenmaal zijn e-mailadres heeft toevertrouwd, maak dan geen misbruik van dat vertrouwen. Als je de inbox van je publiek overspoelt met overbodige e-mails, zullen ze hun interesse verliezen of zich helemaal afmelden. Richt je op het sturen van relevante, boeiende berichten over de dingen die ze leuk vinden, en ze zullen nog lang loyaal zijn.
Maak verbinding met je publiek
De beste manier om contact te maken met je publiek is door e-mailcampagnes te maken die waarde hebben. Kostenbesparingen, nieuwe producten, nieuwe diensten en productvoordelen laten de lezer zien dat de e-mail waarde voor hem heeft, en ze moeten blijven lezen.
Marketing per e-mail is een geweldige manier om je bedrijf top-of-mind te houden bij klanten en prospects, zodat ze niet aan je concurrenten denken. Als het correct wordt uitgevoerd, kan je e-mailmarketingcampagne veel succes opleveren en klanten ertoe aanzetten om actie te ondernemen.
Wil jij aan de slag met e-mailmarketing en heb je advies en/of advies nodig? Neem dan contact met mij en mijn team op!
Contactgegevens
Hallo, mijn naam is Maikel Velt. Eigenaar van Pedio en online strateeg en analist. Samen met mijn team zorg ik voor een optimaal advies en/of uitvoering op het gebied van (online) marketing, communicatie en vormgeving. Met meetbare en maximale resultaten. Hulp nodig? Neem dan contact met me op via onderstaande gegevens.
Wil je meer weten over mij en mijn ervaring kijk dan op mijn LinkedIN-pagina. Let’s connect!