Contentmarketing is een marketingstrategie die wordt gebruikt om een publiek aan te trekken, te betrekken en vast te houden. Door relevante artikelen, video’s, podcasts en andere media te maken en te delen. In de juiste vorm, op het juiste moment en voor de juiste groep mensen. Deze aanpak zorgt voor expertise, naamsbekendheid en de koppeling tussen probleem en oplossing. Je doelgroep denk bij het overwegen van een product of dienst als eerste aan jouw bedrijf.
Een contentmarketingstrategie vestigt je merk verder als een ‘’thought leader’’ en vergroot het vertrouwen onder je publiek. Door relevante en behulpzame content op verschillende manieren te creëren en te verspreiden. Contentmarketing is een vorm van inbound marketing die klanten aantrekt en loyaliteit opbouwt, waardoor het ook effectief is voor het behouden van klanten.
Wat is contentmarketing?
Contentmarketing is de ontwikkeling en distributie van relevante, nuttige inhoud (blogs, nieuwsbrieven, whitepapers, posts op sociale media, e-mails, video’s en dergelijke) aan huidige en potentiële klanten. Als het goed is gedaan, brengt deze inhoud expertise over en maakt het duidelijk dat een bedrijf de mensen aan wie het verkoopt, waardeert.
Door consequent gebruik te maken van contentmarketing, bouw en onderhoud je relaties met jouw potentiële en bestaande klanten. Wanneer je publiek je bedrijf ziet als een partner die geïnteresseerd is in hun succes en een waardevolle bron van advies en begeleiding is, is de kans groter dat ze voor joje kiezen wanneer het tijd is om te kopen.
Waarom is contentmarketing belangrijk?
Contentmarketing is een ijzersterk middel die in bijna elke strategie niet mag ontbreken. Het is een middel dat bewezen heeft te werken (zie hieronder). Bovendien levert het een concurrentievoordeel op.
De data over contentmarketing:
- Bedrijven met blogs krijgen 67% meer leads dan andere bedrijven.
- 72% van de business-to-business (B2B) marketeers zegt dat contentmarketing de betrokkenheid en het aantal leads dat ze genereren vergroot.
- 88% van de mensen waardeert merkvideo’s als overtuiging om een product of dienst te kopen.
Contentmarketing biedt bedrijven op vele manieren voordelen. Een effectieve contentmarketingstrategie:
- Vergroot de online zichtbaarheid. Een contentstrategie kan je helpen meer klanten en websitebezoekers aan te trekken, vooral wanneer mensen constant op zoek zijn naar oplossingen voor hun pijnpunten. Het aanbieden van educatieve en informatieve inhoud over een onderwerp waarin ze geïnteresseerd zijn, kan je helpen de online zichtbaarheid te vergroten via je website of sociale media-accounts.
- Genereert meer leads. Je kunt meer leads genereren wanneer contentmarketing wordt gebruikt om verkeer te genereren. Aangezien het opleiden van klanten vertrouwen wekt en hen helpt om zich meer op hun gemak te voelen bij het kopen van jouw bedrijf, kun je meer leads genereren en relaties met potentiële kopers beginnen op te bouwen.
- Verhoogt de loyaliteit. Loyaliteit is essentieel in marketing en zaken, want hoe loyaler jouw klanten zijn, hoe meer herhalingsaankopen ze zullen doen. Door content aan te bieden die consumenten informeert, kunnen ze vertrouwen opbouwen bij jouw merk en je als een thought leader zien.
- Verbetert autoriteit. Het ontwikkelen van inhoud is ideaal om de autoriteit te verbeteren en een thought leader in jouw branche te worden. Content helpt je niet alleen om vertrouwen op te bouwen, maar het kan je merk ook positioneren als de meest gezaghebbende over een bepaald onderwerp.
Hoe contentmarketing werkt
Jouw bedrijf kan contentmarketing gebruiken om leads aan te trekken, een pleidooi te houden voor je product of dienst en om verkopen te sluiten. Om het effectief te gebruiken, moet je de juiste inhoud leveren in elke fase van de verkoopcyclus, van bewustzijn via overweging tot aankoop. Ook is het dan zaak om je website zo in te stellen, dat het proces van aankoop zo soepel mogelijk verloopt. Dan ik de kans op resultaat het hoogste.
Een succesvolle contentmarketingcampagne moet beheersbaar en duurzaam zijn. We adviseren je om met deze stappen aan de slag te gaan:
Identificeer je publiek
Om inhoud voor een bepaalde lezer te maken, moet je een duidelijk idee hebben van hun prioriteiten, uitdagingen en voorkeuren. Als je gedetailleerde beschrijvingen hebt van je verschillende doelgroepen, kies er dan 1 of 2 om voor te schrijven. Maak anders profielen van je doelgroepleden en prospects voordat je begint.
Bepaal de juiste formaten
Het juiste formaat komt overeen met de fase van de verkoopcyclus waarvoor je content maakt. Een andere belangrijke overweging is welke formaten je het beste kunnen helpen om waarde te laten zien. Voor sommigen zal dit een video zijn; voor anderen een checklist.
Een publiek zal jouw inhoud beoordelen op de kwaliteit ervan, en dat zou ook moeten. Identificeer de juiste bron, intern of extern, om je werk te creëren. Ongeacht wie het maakt, vraag een proeflezer om het te beoordelen voordat het de deur uitgaat.
Bepaal hoe je gaat distribueren
Ga je inhoud op je site plaatsen, naar mensen e-mailen of afdrukken voor een evenement? Begin met waar jouw publiek waarschijnlijk zal zijn, en kies formaten die logisch zijn. Zo is een artikel zinvol om via een e-mail te versturen, kan een checklist of werkblad op social media worden geplaatst en is een kopersgids een goed vervolg op een pitch.
Kies een duurzaam schema
Als je eenmaal weet wie jouw doellezers zijn en wat de beste formaten zijn voor elke fase van de verkoopcyclus, maakt je een kortetermijnplan (3-6 maanden). Het is gemakkelijk om een contentmarketingplan te ontwikkelen dat te ambitieus is. Het plan dat je ontwerpt, moet echter inhoudselementen bevatten die je realistisch kunt maken op basis van je budget en middelen. Houd bij hoe lang het duurt om elk stukje inhoud te maken, zodat je die tijd in jouw planning kunt inbouwen.
Volg best practices
Aansprekende inhoud is duidelijk geschreven en bevat geen jargon dat alleen jij en je collega’s zullen kennen. Het moet ook gedetailleerd how-to-advies bevatten. Relevante en bruikbare inhoud is het beste. En ontwikkel altijd vanuit je doelgroep. Kijk naar wat in het verleden goed heeft gewerkt en gebruik dit. En kijk naar hoe concurrenten dit doen en wat dit oplevert. Hier kun je hele nuttige informatie van krijgen die jouw eigen werkzaamheden een stuk effectiever en efficiënter maken. Met een optimaal resultaat.
Kun je hier hulp bij gebruiken? Laat het me dan weten via onderstaande contactgegevens!
Contactgegevens
Hallo, mijn naam is Maikel Velt. Eigenaar van Pedio en online strateeg en analist. Samen met mijn team zorg ik voor een optimaal advies en/of uitvoering op het gebied van (online) marketing, communicatie en vormgeving. Met meetbare en maximale resultaten. Hulp nodig? Neem dan contact met me op via onderstaande gegevens.
Wil je meer weten over mij en mijn ervaring kijk dan op mijn LinkedIN-pagina. Let’s connect!